Visingsö 2014 – Grevskapsloppet 10 km

En av Sveriges mysigaste öar är lilla Visingsö i Vättern! När dom dessutom anordnar en trevlig löpartävling så är helgplanerna säkrade!

Eftersom det var strålande fint väder så åkte vi till Gränna redan på fredag kväll, för att passa på att inviga av vårt nyinköpta lättviktstält. Detta ska användas på Kiruna Extreme senare i år, och då måste man ju hinna bo in sig lite. Grännas camping är väldigt mysig, och förvånande snabbt stod vårt lilla (med betoning) hem uppe. Efter en rejäl middag inne i Gränna somnade somnade vi gott. Lite ovant med så lite plats, men vi vaknade ändå hyfsat utvilade.

Lördagen välkomnade oss dock med alldeles för bra väder för löpning. Vilken värme! En somrig färjetur senare var vi på plats iallafall, och fick våra nummerlappar. Ingen av oss var väl direkt inställd på att maxprestera, och vi satt och gäspade och svettades ikapp i väntan på starten. Fick till en liten uppvärmning en stund innan det var dags, och bara den höll på att orsaka värmeslag. Märktes att man var väldigt ovan vid denna temperatur, som nog låg runt 27-28 grader.

Starten gick och vi kom iväg iallafall. Planen var att ta sig runt på ett hyfsat behagligt sätt, och det får vi nog säga att vi gjorde även om det var varmt och tungt. Loppet var jättefint och gick på små mysiga grus och asfaltsvägar runt ön. Lagom mycket folk och ingen trängsel alls. Funktionärerna gav oss mycket att dricka och hejade på bra! Alltid lika trevligt! I mål kom vi, och sen var det färdigmotionerat för denna dag!

På kvällen hade vi bokat rum på Visingsö vandrarhem, som låg nära tävlingsområdet och hade fin utsikt över Vättern. På närliggande Wisingsö Hotell och Konferens anordnades det på kvällen en ”Afterrun” med grillbuffé. Det smakade fint, och sedan somnade man gott.

Dagen därpå inleddes med en sightseeing-jogg runt halva ön. Det finns fina små skogsstigar som löper (!) runt utkanten av ön. Jättemysigt! På väg tillbaka passerade vi Svensgården, som gör världens godaste ostkaka! Den får man inte missa om man besöker Visingsö. Den smakar som allra bäst efter 15 km löpning!

Resmål: Gränna/Visingsö
Löpning: Grevskapsloppet http://www.grevskapsloppet.se/
Reslängd: 3 dagar (fre – sön)
Boende: Gränna Camping/Visingsö Vandrarhem
Cirkapris (boende): ca 250 kr för tältplats och 600 kr för dubbelrum på vandrarhemmet
Att göra: Springa ett mysigt lopp på en mysig ö
Tips & Trix: Ostkakan på Svensgården! Om man inte vill springa kan man även åka remmalag (häst och vagn) runt ön.