Annecy

Då en av oss skulle spendera en arbetsvecka i Lyon så passade vi på att göra efterföljande helg till en liten fransk minisemester! Valet föll på Annecy, som vi hört mycket gott om. Det vackra läget vid en sjö nära bergen lockade…

Så på lördag morgon efter avslutad jobbvecka hyrde vi en bil och rullade de 14 milen mot bergen. Vädret visade sig från sin bästa sida med strålande sol och klarblå himmel. Väl framme i Annecy lämnade vi väskor och bil på hotellet och gick för att utforska byn, som visade sig vara väldigt mysig. Marknad överallt! Gamla fina saker, blommor, delikatesser, julpynt och allt annat man kan tänka sig. Efter en god lunch gick vi en långpromenad längs sjön och fick uppleva en fantastisk solnedgång bakom bergen. Vi blev allt lite sugna på att klättra upp i dom, men det spar vi tills imorgon…

Vackert välkomnande!

Lac d’ Annecy

Julmarknad?

Solen börjar gå ned…

Annecy
…och sätter tillslut himlen i brand!

Annecy by night

Mont Veyrier & Mont Baron

Dag 2 i Annecy och nu skulle vi upp i bergen!

Utsikt från toppen av Mont Veyrier

Men dagen började med frukost på hotellet! Och frukosten skulle serveras från klockan 7:00 och som de svenskar vi är så var vi i matsalen när klockan slog 7. Men det var ju så klart för tidigt. Allt var inte framdukat och vi fick snällt vänta några minuter. När väl allt var framme så suckade vår värdinna lite och talade om för oss att frukosten serverades från klockan 7 (och då menade hon så klart fransk tid) och då kan man ju såklart inte räkna med att det är färdigt innan 07:15… 🙂

Efter frukost var det bergsdags! Och vi kunde ta oss till fots hela vägen, vilket alltid känns lite bättre.

Annecy

I bakgrunden ses de toppar som idag skulle besegras

Efter 5 km längs sjön var vi framme vid starten av dagens led och det var bara att börja traska. Det var aningen molnigt när vi startade men vi hoppades molnen skulle skingras när solens strålar började värma.

Som alltid när man vandrar uppför blir vyerna bara bättre och bättre! Och vi hade rätt vad det gällde solen och molnen!

Det är fascinerande att vandra i här, på väg uppför var det bara två pensionerade damer i sina bästa år som vi lyckades komma ikapp. Annars fick vi snällt släppa förbi alla bergsgetter som hade bråttom upp…

Annecy

Väl på toppen grattade vi en av våra mammor som passade på att fylla 75 just denna dag. Vacker (?) skönsång från en bergstopp bjöd vi på. Och några fina bilder så klart!

Nere vid sjön ligger Annecy, där dagens tur hade sin början och sitt slut

Sen var det det roligaste kvar! Att springa ner! Dock var det ganska halt av lera och fallna löv så lite försiktigt fick vi allt ta det.

Efter lite vila på hotellet blev det en god middag och sen var krafterna slut för denna dag.

Bourget du Lac och Mont du Chat

Måndag och sista dagen på denna minisemester! Och eftersom hemresan inte var förrän framåt kvällen hade vi gott om tid att upptäcka bergen även denna dag. Dock hade vi inte samma flyt med vädret… Regn och dimma täckte hela landskapet. Men kontraster är ju alltid trevligt 🙂 Vi hade spanat in en mindre by, Bourget du Lac, som låg på vägen till flygplatsen, och där det fanns gott om vandringsleder. Vi parkerade bilen och började traska. Blött och kallt i början, men när vi väl kom in i skogen blev det som vanligt friskt och skönt igen. Vi gick genom vacker dimmig skog, och så småningom övergick regnet till snöfall. Och mer snö blev det ju närmare toppen vi kom. Med drygt 1000 avverkade höjdmeter var det ett riktigt vinterlandskap som välkomnade oss. Och dimma… Om utsikten var optimal igår så var det raka motsatsen idag. Kontraster som sagt! Men vi tror att det var en fin topp 🙂

Sedan väntade den långa nedförslöpningen som till en början var riktigt slirig och hal. Men bättre blev det och sista kilometrarna var ren njutning. Väl nere igen blev det ombyte och raggardusch i bilen, snabblunch i byn och sedan vidare mot flygplatsen. Väl spenderad dag! 🙂