Västervik, Kalmar och allt däremellan

Efter ett par fina dagar i Eksjö var det nu dags att fortsätta vår smålandstur i österled. Nästa anhalt var Västervik och här skulle vi bo i tre dagar.

Västerviks skärgård

Men till Västervik var det en bit att köra (typ 1,5 timmar) så vi hittade två fina stopp på vägen. Först stannade vi i Ingebo Hagar där den vegetariska pizzan var fantastiskt god. Sedan hann vi också med ett stopp för glass på Zedigs i Vimmerby, som också helt klart var värt ett besök. Och ett samtal med byns stora kändis var ju dessutom givet. På väg hade vi dessutom fixat två biljetter till Diggiloo, som skulle spela i Västervik denna kväll. Och då måste man ju passa på!

Vimmerby
Vimmerbys givna kändis

Väl framme ställde vi in vår lilla pärla på Västervik Resort. Från vår plats hade vi 1,3 km till receptionen, så det är en gigantisk camping. Gigantisk, mysig och välskött på en gång. Antagligen den bästa camping vi har bott på hittills.

På plats i Västervik!

Digiloo var annars lyckat! Ett mysigt koncept där publiken tar med sig sittstolar och fika. Och en massa olika artister såsom Tommy Nilsson, David Lindgren, Charlotte Perelli, Mariette, Christer Björkman, Ida Redig (eller var det Rutig?) och ett gäng till.

Diggiloo

Det var varmt i Eksjö när vi lämnade. Morgonjoggen där var precis så att den fortfarande kändes behaglig. När vi kom till Västervik ställde vi in alla planer på morgonjogg. Här var det VARMT!

Dag två i Västervik plockade vi fram våra cyklar som mest hade suttit bak på Pärlan så långt. Vi hade tänkt oss en tur ut till Gränsö där vi spanat in både fik och badstrander. Och kanske även ett bra spår för MTB. Vägen ut var behaglig och väl framme tog den ena av oss en badpaus, medan den andre hade tänkt sig en cykeltur på vandringsleden. Där blev han dock besegrad. Det hade behövts en betydligt duktigare (och modigare!) cyklist för att ta sig runt där cyklandes. Ganska snart var vi två som badade istället… 🙂

Bad!

Cykel?

På vägen hem var det lunch. Gränsö Slottscafé stod för maten och det var varmrökt lax. Lax som dom rökt själva. Fantastisk! Med mätta magar var det inga problem att cykla de sista kilometrarna tillbaks till campingen. På kvällen gick vi in till stan för att kika lite. Hade tur och hittade ett matställe som passade oss perfekt nästan utan att leta. Semesterns andra pokebowl! Västervik är annars en väldigt mysig kuststad där det inte alls är några problem att hänga ett par dar.

Västervik

Västerviks skärgård är jättefin! Och nästa dag var det dags att utforska den lite närmre med hjälp av varsin kajak. Väldigt mysigt och rogivande att glida fram ljudlöst i vattnet. Så denna dag var det medhavd lunch (med iskaffe!) som avnjöts på en klippa. Variation är lyx!

Lunchhak

Till kvällen hade vi nu planerat en lite lugnare aktivitet, först en skärgårdsbåt ut till Idö och sedan middag därute innan sista turen hem igen. Vi kom iväg, även om en av oss höll på att ställa till det lite med ett simpass på egen hand (och utan telefon) som tog lite längre tid än den andra tänkt. Men vi kom iväg på båten. Då visar det sig att den tur vi nu var på var dagens sista, så skulle vi hoppa av på Idö skulle vi få ta taxibåt tillbaks. Vi tyckte det lät för jobbigt och reviderade planen till att åka ut och titta på Idö, och sedan åka med hela vägen tillbaks till Västervik och göra resten av kvällen där. Det gick utmärkt att hitta både bra mat och öl i Västervik även denna dag!

Isö
Idö!

Västervik

Nästa morgon var det dags att lämna Västervik för Kalmar! Och i Kalmar hade vi tänkt springa Kalmarmilen. Här har vi båda bra minnen, sist vi sprang i Kalmar lämnade vi med varsitt finfint pers. När vi nu lämnade Västervik hade vädret gått från jättevarmt till löjligt. Det här var inget väder man borde springa i alls. Vi båda var skeptiska till att starta. Men till Kalmar skulle vi.

På vägen stannade vi till i Pataholm – vilken mysig pärla! Och här stod luften stilla och det var ännu varmare. Här lunchade vi på café Förlig Wind (även om det just denna dag inte var mycket till just vind…). Vi passade även på att gå på konstutställning, då det visade sig att en kollega till en av oss ställde ut sina tavlor just denna dag. Kul sammanträffande!

Pataholm

Väl framme ställde vi upp Pärlan på Ekuddens Camping. Bytte om till löparklädet, det är ju i alla fall lite skönare att svettas i löparkläder. Och svettades gjorde man, oavsett om man sprang eller bara var. När vi pratade om i fall vi skulle starta eller inte var oddsen nu 10-90. Alldeles för varmt!

Men vi promenerade in till stan, njöt av s(tr)andkonst och Kalmar slott innan vi lunchade. Nu var kriterierna för lunch att det skulle vara inomhus och med luftkonditionering. Efter varsin sallad drack vi kanske semesterns bästa kaffe på Balck’s. Nu hade oddsen för start ökat något, nu var det 30-70, temperaturen hade gått ner ett par grader. Sen drack vi upp det sista av kaffet och gick och anmälde oss till loppet… 🙂

Kalmar
S(tr)andkonst och Kalmar slott

Grymt kaffe! Överst med bönor från Brasilien, som var aningen vassare än den etiopiska koppen under

Innan loppet hade den ena av oss magknip. Den andre trodde efter start att löparbenen var tillbaks och det gick jättebra i 2,5 km. Sen var luften slut och det var bara att sänka tempot och sänka ambitionerna. Men vi tog oss i mål och fick iaf varsitt bra pass,

Kvällen tillbringades i husvagnen under lugna former…

Sista dagen på denna husvagnstripp startade med en morgonpromenad följt av bad. På promenaden mötte vi Musse, som var ute och rastade benen efter segern igår. Han verkar inte ha det lika tufft med värmen… Det hade varit kul att hänga på honom ett tag. Man hade fått ha en cykel för att hänga med, men då hade det varit kul! 🙂

På resan hem blev det ett lunchstopp på fina Vandalorum i Värnamo.