Bengtsfors!

Efter ett par dagar i Trollhättan var det dags att hitta ett nytt resmål. Kriterierna vi hade var att det fick vara max 1,5h att köra och att det skulle vara kul att köra mountainbike där. Våra medhavda cyklar var hittills oanvända, och så kunde vi inte ha det. Efter lite googlande föll valet på Bengtsfors i Dalsland. Spännande, där hade vi aldrig varit!

Resan dit blev dock lite väl spännande, då vi i jakten på lunchställe missbedömde svängradien på vårt lilla ekipage och blockerade vägen i Bäckefors under en stund som kändes som en hel evighet. Som tur är så verkar Bäckeforsbor vara ett tålmodigt folk, och vi fick lite stöttning av en sansad herre som på frågan ”Är det lugnt med avståndet till Volvon?” svarade att ”Ja, jo, lugnt är väl ett relativt begrepp men…” Vi åt ingen lunch i Bäckefors. 🙂

En stund senare kom vi iallafall fram till campingen i Bengtsfors som visade sig ligga mycket vackert och vi fick en fin plats med utsikt över Ärtingen! Dagen avslutades med promenad in till byn och en god men aningen liten middag.

Utsikt från husvagnen

Lite för liten middag i Bengtsfors

Nästa dag var det cykling på agendan. Men först en liten morgonjogg med efterföljande bad. Då smakar frukosten lite godare…

Morgonjogg!

Morgondopp!

Sedan trampade vi iväg längs spåret för Dalsland X-country, vilket är en mountainbiketävling som går i april varje år. Om detta spår hade vi läst följande: ”Den korta banan är ca 35 km och avsedd för dig som inte har cyklat så mycket i skogen innan” samt ”Banan är också uppmärkt året runt för att man ska kunna träna på tävlingsbanan”. Inget av det stämde… Åtminstone inte hela vägen. Men vi hade det väldigt trevligt ändå! Med hjälp av karta på nätet hittade vi runt, och på en del lite väl svåra delar blev det promenad. Det blev en väldigt fin tur och vi kunde båda enas om att Dalsland är backigt!

Här går det upp…

Men här var det lättare!

Sista dagen i Bengtsfors hyrde vi varsin kajak, och det var verkligen bra tajming. När vi vaknade sken solen och Ärtingen låg spegelblank och väntade på oss. Frukosten hade vi förberett dagen innan och vi hann paddla en liten bit innan vi blev hungriga. Kall gröt på en klippa i solen slår nästan vilken hotellfrukost som helst…

Bengtsfors
Ärtingen från sin bästa sida!

Dalsland. Vår frukostplats i Ätringen
Lyxfrukost!

Vi fortsatte sedan genom hela sjön, och ett par timmar senare kände vi oss nöjda med äventyret. Det stod fler saker på agendan idag. Vi hade nämligen spanat in ett mysigt café som låg lägligt till på hemvägen, Hamrane bak och kaffestuga! Det visade sig vara en riktig pärla, och vi blev serverade nybakat hällbröd, smör, riven ost och nybryggt kaffe i en väldigt mysig trädgård. Ett bra avslut på en minnesvärd tur till Dalsland!

Hamrane bak och kaffestuga

Man måste inte cykla på en cykel…

1 kommentar på “Bengtsfors!