Franz Josef Glacier

Idag hade vi planerat att gå en led som heter Alex Knob, som går precis bredvid glaciären Franz Josef.

Efter gårdagens bilbekymmer så fick morgonen börja med 3,5 timmars transport. Eftersom vi visste att det fanns stor risk för dis på eftermiddagen så hade vi planerat att starta denna vandring tidigt. Nu hann klockan istället bli 11:30 innan vi kom iväg. Eftersom den beräknade tiden för denna vandring var 8 timmar tur och retur då var vi dessutom osäkra på om vi skulle hinna vandra hela…

Vandringen gick bra, trots att stigen bitvis var väldigt svår, och vi var på toppen (1303 meter öh) klockan 14. Diset han dock först och skymde utsikten för oss, men på vägen upp fick vi se fantastiskt vyer över glaciären Franz Josef. Men det är inte varje dag man är uppe och vandrar bland molnen…

Alex Knob Track

Väl nere igen blev det god mat och sedan några timmar till i bilen. Vi stannade tillslut på en mysig camping vid en sjö.

West Coast

2 kommentarer på “Franz Josef Glacier

1. Så det bästa sättet att bota stela marathon ben är att bestiga ett högt berg på 1303 meter…… Hoppas turen ned gick lika lätt