Högakustenleden

Högakustenleden var en riktigt stor anledningen till att vi har dragit husvagnen ända upp hit. Och idag var det dags! Vi vaknade pigga och förväntansfulla, och dagen sparkades sedvanligt igång med morgondopp, gröt och idag även husvagnskaffe.

Med varsin liten ryggsäck med ombyteskläder och lite extra energi tog vi så bilen till dagens startpunkt, som var Naturrum Höga Kusten strax norr om Docksta. Parkeringen ligger alldeles bredvid Skuleberget, som är ett känt och väldigt välbesökt mål.

Men upp där skulle inte vi, iaf inte idag. Vi skulle beta av sträckorna 8, 9 och 10 på Högakustenleden. När man läser om leden är det dessa sträckor som får mest lovord.

Förväntansfulla vid starten

Första kilometern, men bättre skulle det bli…

Leden startade med lite grusväg, men ganska snart passerade vi E4 (på E4 faktiskt) och hamnade på en kanonmysig stig. Benen pinnade på rätt bra och båda kände sig pigga och goa. Här var inte heller särskilt mycket andra vandrare, under etapp 8:as drygt 9 km mötte vi typ 10 andra personer. Väldigt fin skogslöpning med ganska trevliga och lättlöpta stigar.

När vi kom fram till Käl, som också är Skuleskogens Nationalparks södra entré, så var det alldeles tjockt av bilar. Denna etapp går genom Skuleskogens Nationalpark. Och här skulle det också börja gå lite mer uppför, vara lite svårare terräng och mycket vackrare. Inledningsvis var det väldigt mycket spänger att springa på. Det gör ju det hela nästan fuskigt enkelt…

Efter en ganska lång stigning kom vi så fram till dagens höjdpunkt som var Slåttadalsskrevan. Väldigt mäktigt och vackert!

Höga Kusten 2020
Till tops!

Höga Kusten

Fika (eller snarare bar) med utsikt!

Slåttadalsskrevan

Efter skrevan gick det nerför över berg och sten. Ganska trevlig nerförslöpning. Iaf om du frågar den ena av oss…

Sista 7 km på dagens tur var på asfalt och grusvägar och ganska enkel löpning.

Väl framme vid dagens mål, som var Köpmanholmen, var vi väldigt glada och nöjda med dagens bravader. Här fick vi oss ett dopp i havet och sedan middag inne på restaurang Kajkanten. Sällan smakar mat så bra som efter en hel dag till fots!

Framme!

Sedan tyckte vi att vi var väl värda taxi tillbaks till Naturrum Höga Kusten!

Efter lite vila vid husvagnen tog vi bilen till idylliska Bönhamn. Vi fick oss en fin middag, och även en promenad i denna lilla fiskeby innan det var dags att åka hem och förbereda lite för imorgon.