Porto och Peneda-Gerès Trail Adventures

Porto
Detta år ville det sig så väl att det blev en favorit i repris, delvis för att en av oss lyckades vinna en ny startplats i förra årets lopp. Kortveckan började med en kväll i Porto, eftersom vi var här flera dagar förra året så kändes det lagom med en kväll detta år. Vi hann med att glida runt i stan, prova en liten fransyska (francesinha) till lunch och även testa Portos bästa kaffe! Vi har inte provat alla caféer i Porto, men är rätt övertygade om att 7g Roaster är bäst…

Portugal 2019

Porto 2019

Peneda-Gerès Trail Adventures, dag #1 (Mizerala – Gerés, 11km)
Första dagen startar med en bussresa från Porto till Peneda-Gerés, närmare bestämt till den lilla byn Gerés. Väl framme checkade vi in, dels till loppet och dels på hotellet där vi skulle bo en natt. Efter en lunch och lite tid i byn så var det snart dags att byta om för första loppet av fyra, får vår del handlade det om 11km vilket kändes som en väldigt överkomlig start. Loppet börjar med att alla startande bussas iväg till starten för dom som hade lite mer spring i benen och denna dag (eller snarare kväll) skulle klara av 25km. Starten var väldigt vackert belägen, vilket det påfallande ofta är just i detta lopp, vid en fantastiskt vacker bro!

Peneda Geres dag #1

När alla snabba ben passerat bussades vi andra vidare till vår start. Startskottet skulle gå kvart i sex på kvällen vilket gjorde att alla startande hade pannlampa med sig. Vår förhoppning var helt klart att den inte skulle behöva användas… Det var backiga 11km som skulle avverkas, första ganska trixigt, sen ganska brant uppför och slutligen ganska lättlöpt utför. Fantastiskt vacker och varierande natur! Vi var i mål efter knappt 90 minuter och behövde inte använda våra lampor… Efter loppet var det snart dags för middag, all mat ingår under detta lopp vilket gör det speciellt. Denna dag åt vi middag med en belgare, en holländare och två fransmän. Europeisk gemenskap när den är som bäst!

Arcos de Valdevez

Peneda-Gerès Trail Adventures, dag #2 (Gerés – Ponte de Barca, 20km)
Dag två startade med frukost på hotell, följt av utcheckning och bussåkande till starten för denna etapp. Idag kändes det nästan som fusk – vi blev bussade upp på berget och sen skulle vi få springa nerför. Det var en regnig morgon, rutorna på bussen blev immiga och det gick inte att se ut. Och tur var nog det eftersom färden bar iväg på serpentinvägar uppför. Lika bra att slippa se hur smal vägen är 😉

Starten var i en mysig liten by, och ganska snart bar det iväg nerför den hala kullerstenen. Och sedan var det fortsatt nerför på gammal stenlagd väg, blött och halt var det.

Peneda-Gerês

Här var det en hel del nerförslöpning på asfalt, ganska lätta km med andra ord. Dock var avslutningen allt annat än lätt med delvis obanad löpning. Loppet avslutades med några km in i Ponte de Barca. Skönt med dusch alldeles bredvis målet och sedan lunch direkt efter det! En fördel med att ”bara” springa 20km är att det även finns tid för att utforska byn. Arcos de Valdevez är en väldigt mysig liten stad. Och dom gillar kycklingar, ägg och kaniner…

Arcos de Valdevez

På vägen hem köpte vi lokala läckerheter av en av byns damer.

Peneda-Gerês
Rostade kastanjer och lupiner!

Den gemensamma middagen för kvällen var på vårt hotell. Mycket passande! Det krävs mycket mat för att fylla magarna på 200 hungriga löpare.

Peneda-Gerès Trail Adventures, dag #3 (Arcos de Valdevez – Arcos de Valdevez, 27km)
För långspringarna var det idag en rundslinga med start och mål på samma plats. Vi som tog det lite lugnare blev istället bussade till starten. Idag i små bussar, detta eftersom vägarna idag var (ännu) smalare än dagen innan. Här hade det inte gått att ta sig fram med en stor buss. Starten för dagen var på toppen av ett berg, och det regnade dessutom och var rätt kallt. Gott då när startskotten väl gick så man kunde börja springa för att få upp värmen en del. Även idag handlade det mycket om att spring nerför, uppför åkte vi ju buss.

Stenigt, blött och nerför. Precis som igår! Skitkul eller läskigt? Det beror på vem av oss du frågar…

Peneda-Gerês

Efter 3-4 tuffa km nerför var det sedan väldigt lättlöpt och vackert längs leden Ecovia. Böljande grusväg längs en flod. Väldigt fint och välprepererat. Påminde en hel del om hur stigen ser ut på Lidingöloppet.

Denna flod skulle vi följa i cirka 2 mil, hela vägen förbi vårt hotell och så småningom ända till målet. Löpningen flöt på bra, med en kvarglömd kork som enda fadäs.

Denna dag var det både lunch och middag på vårt hotell. Mycket smidigt!

Peneda-Gerès Trail Adventures, dag #4 (Sistelo – Lamas de Mouro, 23km)
Idag skulle vi även få springa, eller i alla fall gå, uppför! Slingan idag var gemensam både för långlöparna och oss andra. Och denna dag var det mestadels uppför. Efter två dagar med nästan bara nerförslöpning kändes det ändå ganska skönt!

Peneda-Gerês

Starten var i en mysig liten by och ganska snart började vi knata uppför. För vår del är det gång som gäller när det går uppför. För så långa backar uppför är det nog bara eliten som springer. Och går man får man mycket större möjligheter att njuta av omgivningarna! Idag skulle vi lite högra upp, toppen skulle vara på ca: 1500 meter. Det är mäktigt att ta sig uppför, landskapet är härligt! En blandning av jordbrukslandskap som det såg ut i Sverige för 100 år sedan och vidsträckt utsikt!

Efter drygt 3,5 timmar var vi så framme vid målet! Musiken och alla glade miner gjorde trötta löpare till ännu gladare löpare! Och lite extra glädje var det givetvis när en av oss visade sig vara först i mål i sin klass. Att få springa över mållinjen med ”äresnöre” runt midjan händer inte var dag.

PGTA

Efter målgång passade vi på att njuta av att solen visade sig, vädret hade annars varit blandat under veckan med en del regn. Men nu njöt vi av den värme vårsolen ger. Kanske njöt vi lite väl mycket då vissa nackar fick en väl röd ton dagen efter…

Efter lunch och prisutdelning var det så dags att äntra bussen igen. Denna gång med Aeroporto (flygplatsen utanför Porto) som mål. Flyget hem skulle gå väldigt tidigt så det var lika bra att bo på ett hotell nära flyget. Efter en kort promenad stod vi så utanför hotellet, omgivningarna var väl inte direkt inspirerande med väldigt mycket trafik och allmänt rörigt. Men när vi kommer in på hotellet välkomnas vi av en tjej som ger oss ett helt fantastiskt välkomnande! Mousserande vin och nybakad kaka (!) var grymt! Sen var resten av orten inget att skriva om, men hotell Solar Antigo Porto Aeroporto kan vi verkligen rekommendera!

Fler bilder finns här

1 kommentar på “Porto och Peneda-Gerès Trail Adventures

1. Du får det att låta som ett lätt lopp. Otroligt vackra bilder. Ni får uppleva mycket roligt tillsammans.