Öland!

Idag var det dags för en utflykt till Öland! Vi hade spanat in Mörbylångaleden som ett lämpligt äventyr, och siktade in oss på etapp två, 18 km mellan Mörbylånga och Skogsby. Bilen parkerades i Skogsby och sedan tog vi bussen till ”starten” i Mörbylånga. Mycket praktiskt att utnyttja kollektivtrafiken när man vill springa leder med olika platser för start och slut. Rekommenderas! Väl avsläppta i ett folktomt Mörbylånga så hade vi lite svårt att hitta leden, men med hjälp av telefonens gps så kom vi snart in på rätt spår. Leden var mycket fin och väldigt lättsprungen, vilket passade utmärkt med tanke på gårdagen bravader. Vi passerade ängar, åkrar, skog och naturreservat, allt i solsken och med vinden i ryggen… Perfekt! Idag var en dag när vi inte hade lust med någon alltför stor ansträngning.

Öland

Efter knappt två mil var vi tillbaka vid bilen igen, nöjda och glada och en upplevelse rikare. Vi letade reda på en badplats för att fräscha upp oss lite innan det var dags att leta upp ett bra lunchställe. Öland kryllar av små mysiga caféer och resturanger, så det var ett enkelt projekt. Vi hamnade på Strandnära Ekobageri och åt en lyxig lunch i form av soppa och hembakat bröd. Sen vidare till nästa café för efterrätt! 🙂 Perfekt att springa på morgonen för att sedan äta gott resten av dagen!

Ärtsoppa de luxe!

På eftermiddagen åkte vi vidare till Borgholm och promenerade runt Solliden och Borgholms slott. En fin tur i vacker skog. Efter detta blev det middag och glass i Borgholm, som var en oväntat mysig ort som kryllade av folk och somrig stämning. Ytterligare en väldigt bra semesterdag att lägga till samlingen!